Muntorrhet

Om man har för lite saliv kan man bli torr i munnen. En del kan bli så torra att det blir svårt att svälja och prata, eller besvärligt att äta.

Oftast är muntorrheten en biverkning av mediciner, bland annat sådana som används mot psykiska besvär. Även en del sjukdomar kan göra att man blir torr i munnen, men det kan också bero på stress eller på att det man äter ger för lite tuggmotstånd.

Mindre saliv i munnen ökar risken för att få hål i tänderna och därför kan man behöva gå till tandläkaren oftare. Om man har en tandprotes kan för lite saliv göra att den inte sitter bra, då kan man få problem med skavsår i munnen.

Behandling

Att skölja munnen med vatten är ett enkelt och bra sätt att lindra besvären. Man kan också dricka vatten. Däremot bör man undvika söta eller sura drycker som läsk, saft och juice för tändernas skull.

När man tuggar ökar salivproduktionen. Därför är det bra att äta mat med mycket tuggmotstånd, till exempel råa morötter. Sockerfritt tuggummi kan också hjälpa.

På apotek finns bland annat sug- eller halstabletter och munsprej som lindrar besvären.

När ska man söka vård?

Man kan man ta kontakt med en tandläkare eller tandhygienist för att få råd om man är torr i munnen och har besvär av det.

Om man misstänker att muntorrheten beror på mediciner ska man ta upp det med den läkare som skrev ut receptet.

Vad beror det på?

Brist på saliv

I munnen finns dels stora salivkörtlar, dels ett stort antal små körtlar. De stora salivkörtlarna bildar saliv när man äter och hjälper till att smälta maten. Mellan måltiderna är de vilande. De små körtlarna bildar däremot saliv hela tiden. Den saliven är trögflytande och ska skydda och smörja i munnen.

Man blir torr i munnen om man har för lite saliv. Det verkar som om muntorrhet i många fall beror på att man inte har tillräckligt av den trögflytande saliven eller att den har ändrat sammansättning och blivit tunnare. Muntorrhet är ett vanligt problem, framför allt hos äldre som äter många mediciner.

Muntorrhet kan ha olika orsaker

Det finns många läkemedel som gör att mängden saliv i munnen minskar. Bland annat mediciner mot psykiska besvär kan ha den biverkningen. Risken att få muntorrhet ökar starkt om man medicinerar med flera olika läkemedel samtidigt.

Det kan också finnas andra skäl till att man får besvär. Här är några orsaker till muntorrhet:

• Förmågan att tugga har försämrats på grund av svaga tuggmuskler eller dåliga tänder.
  • Man använder sina tuggmuskler mindre än vanligt, vilket är fallet om man är sängliggande och sjuk.
  • Stress kan minska mängden saliv i munnen. Det beror på att de nervimpulser som ska stimulera en eller flera spottkörtlar att bilda saliv blockeras när man är stressad.
  • Inflammation i salivkörtlarna. Sjögrens syndrom är ett exempel på ett sådant tillstånd som också drabbar andra körtlar, till exempel tårkörtlarna med röda och torra ögon som följd.
  • Om man har strålbehandlats mot tumörer i huvud och hals kan man också få en kraftigt minskad salivproduktion. Det beror på att körtlarna kan skadas vid strålbehandlingen.

Lättare få hål i tänderna

Mindre saliv ger sämre skydd mot hål i tänderna, så kallad karies, och mot inflammation i tandköttet eller munslemhinnan. Många som har muntorrhet får också svårt att svälja och tala, dålig andedräkt och besvärligt att äta. Brist på saliv kan dessutom göra att man har svårare att känna smak.

Muntorrhet efter strålbehandling

Om man har problem med muntorrhet efter en strålbehandling ökar risken att man snabbt får hål i tänderna och smärtande inflammation i slemhinnorna. Därför finns det särskilda vårdprogram för hur man ska sköta sina tänder under och efter strålbehandling.

I tandvårdsförsäkringen finns det ett särskilt stöd om man har för liten salivproduktion på grund av strålbehandling, eller om man har diagnosen Sjögrens syndrom.

Källa: 1177 Vårdguiden