Periimplantit

Ibland kan man få problem och komplikationer

Forskning visar att implantat ofta kan fungera bra under lång tid. Men ibland kan man få en infektion eller så gör trycket från protesen att implantatet inte växer fast som det ska. Om man röker kan det försämra läkningen.

Det är ovanligt att implantat lossnar. Om implantat lossnar inom några månader efter operationen beror det ofta på att implantaten aldrig har växt fast ordentligt i benet. Om man förlorar implantatet senare kan det bero på överbelastning. För att minska risken för överbelastning kan man använda en bettskena på natten.

Man kan få infektioner runt implantaten. Det kan jämföras med tandlossning runt tänder. Bakterier samlas runt implantaten och växer ner mellan det och slemhinna. Man kan sedan få en kronisk infektion som gör att ben försvinner. Därför är viktigt att sköta munhygienen vid implantaten för att undvika infektioner.

Tänder, broar och kronor slits olika beroende på den belastning de utsätts för. Efter några år kan det bli aktuellt att justera eller byta kronan eller bron. Implantaten i käken slits däremot inte, så nya kronor och broar kan byggas på samma implantat.

Om en ny operation måste göras

Om man har förlorat ett implantat och det måste ersättas med ett nytt krävs en ny operation. Hålet i benet efter det förlorade implantatet måste läka och vävnaderna måste vara friska innan ett nytt implantat kan opereras in. Det kan ta flera månader.

Ibland kan man förlora ett implantat i en bro utan att det måste ersättas. De implantat man har kvar kan klara av att stödja bron.

Hur säkra är implantaten?

Fasta broar i underkäken som sitter fast på implantat lyckas i upp till 98 procent av behandlingarna. Motsvarande siffra i överkäken är 90-95 procent. Många experter tror att implantat kommer att kunna fungera bra under en hel livstid, men ingen vet ännu säkert hur gammalt ett implantat egentligen kan bli.

Får man infektioner runt sina implantat och en nedbrytning av benet runt skruven, kan det vara mycket svårt att bli av med bakterierna. Gängorna på implantaten kan vara svåra att rengöra. Det kan då bli nödvändigt att ta bort implantatet. Det är därför mycket viktigt att förebygga problem med hjälp av en god munhygien.