Efter tandutdragning

Att tänka på efter en tandutdragning eller annat kirurgiskt ingrepp i munhålan

Mat och dryck
Undvik att äta, dricka eller skölja i minst tre timmar efter ingreppet. Detta för att inte störa läkningsprocessen av sårytan som blodet har till uppgift att ta hand om. Var försiktig så att du inte biter dig i kinden eller tungan så länge bedövningen sitter i.

Fysisk aktivitet
För att inte såret ska börja blöda är det bra om du tar det lugnt och undviker kraftig fysisk ansträngning under de två första dygnen.

Hålla rent
För att såret ska läka så fort som möjligt är det viktigt att du är extra noggrann med din munhygien, annars kan såret infekteras. I den delen av munnen där du inte har ett sår kan du borsta som vanligt med tandborste. Använd tandtråd eller tandsticka för att få rent mellan tänderna.

Vanliga problem

Blödning
Det är vanligt att såret blöder lite under det första dygnet. Det kan vara extra besvärligt om det börjar blöda när du sover.Om du ser till att sova med huvudet högt minskas risken för blödningar. Om såret börjar blöda ska du inte skölja munnen med vatten. För att stoppa blödningen ska du bita hårt på en rullad kompress eller ren näsduk i 10-30 minuter.

Smärta och feber
När bedövningen har släppt brukar det göra ont i sårområdet och käken. Smärtan avtar vanligtvis efter några dygn. Det stela och ömma kan göra att det är svårt att gapa och tugga ordentligt. Använd de smärtstillande tabletterna du blivit rekommenderad att använda av din tandläkare för att lindra besvären. Efter en operation kan även kroppstemperaturen höjas en aning men brukar sjunka till normal nivå efter ett dygn.

Svullnader och blåmärken
Det är helt normalt att både munnen och delar av ansiktet svullnar upp något efter ett ingrepp. Svullnaden når sin kulmen efter 2-3 dagar men avtar efterhand och är vanligtvis borta efter en vecka. Ibland kan ett större ingrepp innebära att du får blåmärken i ansiktet men det brukar försvinna efter någon vecka.

Du bör kontakta din tandläkare om

• -smärtan eller svullnaden inte har gått ner efter en vecka
  • -du får en blödning som inte går att stoppa med tryckförband
  • -febern inte ger med sig efter några dagar
  • -svårigheten att gapa inte försvinner
  • -du funderar över något eller känner dig orolig.